Vietnam 2.0 - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Lisanne en Suzanne - WaarBenJij.nu Vietnam 2.0 - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Lisanne en Suzanne - WaarBenJij.nu

Vietnam 2.0

Blijf op de hoogte en volg Lisanne en Suzanne

01 December 2014 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Beste allemaal,

Daar zijn we weer. Deze keer geven we jullie direct twee nieuwe blogs. De eerste (deze) is om Vietnam mee af te sluiten. De tweede blog zal gaan over onze ervaringen in Cambodja.

Na Hoi An zijn we per vliegtuig vertrokken naar Ho Chi Minh Stad (HCMC). Onze eerste indrukken waren erg goed! De stad was levendig en de taxichauffeur was érg aardig. Lisanne kwam er in het hostel achter dat haar telefoon nog op de achterbank van de taxi moest liggen. Gelukkig hadden we een kaartje gekregen waar het nummer van de taxi op stond (dit is overigens de ENIGE keer dat we überhaupt zo’n kaartje hebben gekregen). Het hostel belde vervolgende de taxi-company op, welke contact opnam met de desbetreffende taxi en een aantal uur later had de chauffeur heel sympathiek de telefoon terug gebracht naar het hostel.

Gedurende de hierop volgende dagen hebben we twee noemenswaardige en zeer indrukwekkende dingen gedaan. We hadden afgesproken om Saad (vrijwilliger van Bali) in HCMC te treffen, en hij stond er voor open een dagtripje met ons te maken naar de Cu Chi tunnels. De Vietnamezen verstopten zich in deze tunnels, welke zich onder de grond in het bos bevinden, gedurende de Vietnam-oorlog met Amerika. We hebben tijdens deze trip gezien hoe klein deze tunnels waren en hoe groot het netwerk van tunnels onder de grond was. De Vietnamezen hadden overigens wel ontzettend de neiging alles mooier te laten lijken dan het daadwerkelijk was, aangezien ze de indruk wekten dat hun systeem het meest sublieme ooit was en dat er alleen Amerikanen overleden tijdens deze oorlog. Erg mooi was dan ook dat ze vol trots vertelden dat ze in hun tunnels geen ruimte hadden gemaakt dat als toilet diende, omdat dit de boel zou vervuilen. Waar moesten ze dan heen voor een grote boodschap? Simpel, ze liepen even naar de Mekong toe. We zijn er nog steeds niet uit waarom dit een geniaal plan is, aangezien ze zich dus super goed verstopte in de tunnels en daardoor praktisch onzichtbaar waren, maar vervolgens wel doodleuk de tunnels uit kropen om te gaan kakken in een rivier. Dat is een erge riskante boodschap leek ons zo.
Als kersje op de taart was het trouwens mogelijk om hier te schieten op een afgezet gebied. Dit hebben we dan ook met veel plezier gedaan zoals jullie op de foto’s kunnen zien!

De tweede dag zijn we met zijn tweeën een dagje naar de Mekong-delta zelf gegaan. De Mekong rivier is zo’n 4900 kilometer lang en begint in China om vervolgens door Myanmar, Laos, Thailand, Cambodja en als laatste Vietnam te stromen. Jullie kunnen je voorstellen dat deze rivier dus gigantisch breed is tegen de tijd dat hij in Vietnam is. We zijn dan ook met een wat grotere boot eerst de rivier over gestoken om vervolgens op een eilandje wat rond te lopen en in een kleiner roeibootje dieper de mangrove in te varen (hiervan gaan we proberen een filmpje bij de blog te zetten maar we weten niet zeker of dit gaat lukken!). Het is erg lastig om te beschrijven welke indrukken we deze dag hebben opgedaan, dus we hopen dat jullie hier een klein beetje een impressie van krijgen middels het filmpje!

Na HCMC zijn we met de bus naar Cambodja gescheurd. Een vrij geavanceerde bus met WiFi aan boord gedurende het stuk in Vietnam! Eenmaal bij de grens aangekomen begon het corrupte spelletje waarbij onze paspoorten door minstens 10 verschillende mensen vastgehouden is en we geen pasfoto’s hoefden in te leveren (online staat overal aangegeven dat je per land 2 pasfoto’s nodig hebt voor een visum, dus we hebben een hele fotogalerij van onszelf laten maken in Nederland, maar we hebben er tot nu toe pas 1 hoeven in te leveren). Vervolgens mocht je de bus weer in, om 50 meter verder weer uit te stappen, weer je paspoort af te geven, door een gebouwtje heen te lopen, de bus weer in te stappen, Cambodja in te scheuren, de bus uit te stappen bij een of ander wegrestaurant (open lucht met veel bacteriën en viezigheid) om te wachten tot de paspoorten weer gebracht waren. Daarna de bus weer in en op naar Phnom Penh!

Geniet van de foto’s en vergeet vooral niet ook onze volgende blog over Cambodja te lezen (die komt later vandaag of morgen)

• 10 December 2014 - 13:37

Marjo Lommerse:

Hallo Suus en Lisanne,
    Het lijken wel reisgids foto's. In Turkije ben ik ook ondergronds geweest in van die tunnels.
    Je moet niet claustrofobisch zijn. die hoeden staan jullie goed. Het zijn toch bijzondere landen.
    Wat een geweldige reis tot nu toe. Geniet er nog maar lekker van.
    Ook de groetjes van oom Hans.

• 10 December 2014 - 13:39

Annelies:

Wat een belevenissen weer! Ik kijk uit naar jullie blog over Cambodja!

• 10 December 2014 - 13:44

Annelies:

Leuke foto's! Om die ondergrondse tunnels in te gaan, moet je niet claustrofobisch zijn!
    En die Nón lá (Vietnamese hoed) staat jullie beeldig ;-).

• 10 December 2014 - 17:00

Anne-Marie:

Lieve meiden,
    Wat een heerlijke verhalen weer. Lisanne, wat bof jij dat die taxi-chauffeur je mobiel nog heeft teruggebracht zeg! Vonden jullie het niet akelig om zonder paspoort de bus bij de grens in te stappen en dan maar te hopen dat je het nog terug zou krijgen?
    De hoedjes staan inderdaad erg elegant :-P

Reis maar weer verder en tot de volgende blog!

• 10 December 2014 - 18:58

Kristyn :

Hé Lisanne en Susanne,
    Weer een leuk verhaal en wat zien jullie veel,spannende trip per boot en idd schattige hoedjes.
    So far so good, keep enjoying your journey. Xxx Kris

• 10 December 2014 - 19:34

Iris:

Nou ik ben weer helemaal bij hoor, ik heb net jullie verslagen gelezen die ik had gemist, maar wat een geweldige ervaringen en indrukken krijgen jullie mee zeg! niet te geloven. Waar ik nou benieuwd naar bent is welk local food jullie nou hebben gegeten? ook nog iets anders dan kip of vis?.
    zo te lezen hebben jullie niet al teveel vervelende dingen meegemaakt, gelukkig! fijne tijd nog verder.

• 11 December 2014 - 13:40

Anja:

Hoi Meisjes,
    Het ziet er fantastisch uit, wat een verhalen. Geniet lekker van het warme weer.
    Hier is de winter begonnen. Nog geen sneeuw maar die kou brr.

• 11 December 2014 - 19:46

Daphne:

Leuk weer een update en heel herkenbaar! :-) Lekker blijven genieten! Waar blijft nou die volgende blog? ;-)

Verslag uit: Vietnam, Ho Chi Minhstad

Volunteer in Indonesië en reizen door ZO-Azië.

We hebben net onze master Health Science behaald en gaan vanaf oktober gedurende 3 maanden naar de andere kant van de wereld. We zullen beginnen om gedurende de eerste 6 weken Engelse les te gaan geven aan Indonesische kinderen in Ubud op Bali. Daarna gaan we nog zo'n 7 weken rondreizen door Zuidoost-Azië. Wat de route precies wordt en wanneer we exact naar huis komen, weten we nog niet. Maar het zal een mengeling van cultuur en natuur worden in landen als Vietnam, Cambodja, Laos en Thailand. Wel weten we dat we pas in januari 2015 terug komen omdat we ook nieuwjaar willen vieren tijdens onze reis.

De veelzijdigheid van deze landen is enorm, dit komt mede door de geschiedenis van dit gebied. Zo was er in Thailand, Laos, Cambodia en Vietnam gedurende een lange tijd het Khmer-rijk. Hier zijn veel invloeden van terug te vinden. Vietnam kent daarnaast ook een geschiedenis die te maken heeft met de tweede wereldoorlog, waarin dit land veel werd gebombardeerd en gangenstelsels in de jungle werden gemaakt als verstopplek. Cambodja en Laos zijn mede daardoor ook, per ongeluk, flink gebombardeerd. Na de tweede wereldoorlog heeft er in Cambodja een van de grootste genociden plaatsgevonden. De Rhode Khmer hadden er de macht en vonden dat iedereen boer moest worden, steden mochten dus niet bestaan. Ook werden alle intellectuelen en academici omgebracht, het dragen van een bril was daarvoor al genoeg. Tussen 1975 en 1978 is dan ook zo'n 25% van de Cambodjaanse bevolking vermoord. Maar, momenteel zijn Thailand en Vietnam in bloei en maken Cambodja en Laos een groei door.

Er zijn dus nog veel sporen terug te vinden van deze turbulente geschiedenis maar dat neemt niet weg dat de natuur en de tempels in deze landen prachtig zijn en de mensen gastvrij schijnen te zijn. We gaan jullie middels dit dagboek op de hoogte houden van alles wat we doen en meemaken!

Lisanne en Suzanne