Bye bye Bali - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Lisanne en Suzanne - WaarBenJij.nu Bye bye Bali - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Lisanne en Suzanne - WaarBenJij.nu

Bye bye Bali

Blijf op de hoogte en volg Lisanne en Suzanne

17 November 2014 | Indonesië, Ubud

Selamat sore, hier zijn we weer!

De basis van dit blog ligt al een week klaar, maar het internet in ons Teblin house had er niet zoveel zin meer in de laatste week waardoor zelfs een email openen al een uur kostte. Hierdoor zal dit blog wat langer worden dan gebruikelijk, al komt dit ook omdat we niet heel vaak blogs hebben geschreven.
We zouden dit beter moeten bijhouden maar wees niet getreurd! We verwachten dat het vanaf nu wat beter zal gaan gebeuren omdat we nu echt gaan rondreizen. In Bali zagen de doordeweekse dagen er namelijk allemaal vrijwel hetzelfde uit en gingen we er alleen tijdens de weekenden op uit (en op donderdagavond richting CP-lounge). Inmiddels lopen we al wel drie weekenden achter en hebben we zelfs ons laatste volledige weekend op Bali er al opzitten. Tijd voor een update dus!

Drie weekenden geleden zijn we naar Lovina geweest. Lovina is een plaats in het noorden van Bali en het zou een mooie plaats moeten zijn. Helaas viel het ons wat tegen, het was nogal verlaten en het strand was niet heel erg mooi. Gelukkig waren Saad, Tibeaut en enkele Duitse vrijwilligers ook gedurende dit weekend in Lovina en hebben we voor een mooi prijsje een tripje de zee op kunnen boeken. Het zou een combinatie worden van dolfijnen spotten en snorkelen. Vooral met de dolfijnen hadden we erg veel geluk, op een gegeven moment zwommen er wel zo’n 50 dolfijnen rondom en onder onze boot door. Zeer indrukwekkend! Na het ‘dolfijnen-jagen’ zijn we richting een rif gegaan, helaas is al het koraal min of meer dood en waren er maar een paar mooi fel gekleurde visjes aanwezig waardoor de lol er snel af was.

Twee weekenden geleden zijn we met een groep van 14 man richting Mount Batur gegaan. Mt. Batur is een actieve vulkaan op Bali met twee kraters. De laatste keer dat hij daadwerkelijk activiteit toonde was in 2000, dit is toen echter niet ontaard tot een uitbarsting maar er kwam wel veel rook uit de krater(s) is ons verteld. Omdat we de zonsopgang zouden gaan bewonderen, zijn we om 2.30 uur ’s ochtends opgehaald bij ons huis en met een uurtje rijden stonden we aan de voet van de vulkaan. Nadat water en zaklampen was uitgedeeld begon de tocht. Van een vlakke ondergrond met vrij veel bomen rondom ons, werd het pad steeds een beetje stijler tot we op een gegeven moment echt moesten oppassen en behoorlijk moesten klimmen. De veiligheidsvoorschriften zoals we die in Europa kennen zijn hier uiteraard nog nooit toegepast, ze gaan er ‘gewoon’ vanuit dat je je boeren verstand gebruikt. Op de vraag of er regelmatig ongelukken gebeuren was het antwoord dan ook volmondig ‘ja’, en op de vraag of er wel eens doden gevallen waren was het antwoord gelijkwaardig In gebrekkig Engels maakte de man duidelijk dat de laatste een aantal weken geleden de krater in gevallen was omdat die persoon te dicht bij de rand was gaan staan voor een foto,typisch toeristen (overigens kan je geen lava zien als je de krater in tuurt, maar het is gewoon ontiegelijk stijl en diep waardoor de val dodelijk is). Op zo’n ¾ van de tocht was er een plek waar je kon stoppen. Hier kreeg je de kans of je door wilde naar de ‘top top’ of dat je deze ‘top’ al voldoende vond. Omdat Suzanne iets langzamer had gelopen zou zij niet meer optijd op de ‘top top’ komen om de zonsopgang te kunnen bewonderen waardoor ze bij de ‘top’ is gestopt met nog een aantal anderen. Lisanne is daarentegen wel naar de ‘top top’ geklommen. Dit laatste stukje was pittig omdat het erg stijl was en voornamelijk as/zand was waardoor je omhoog moest klimmen. Hierdoor zakte je per meter die je klom ook weer zo’n halve meter terug naar beneden. Uiteindelijk was het het meer dan waard en hebben we beide vanaf de top (top) de zonsopgang bewonderd (wat overigens ook het vermelden waard is en minstens zo indrukwekkend als de zonsopgang was, is dat de hoeveelheid sterren die zichtbaar waren tijdens de tocht zeer indrukwekkend is. Wanneer je ‘melkweg’ googled krijg je afbeeldingen te zien die overladen zijn met sterren, diezelfde hoeveelheid konden wij tijdens onze klim boven ons hoofd zien hangen).

Afgelopen weekend (vooralsnog het laatste weekend in Bali) hebben we het goed aangepakt. Het stond bij ons voordat we vertrokken al op de planning om naar de Gili eilanden te gaan. Omdat een aantal anderen (Daisy (Australië), Penny (Nieuw-Zeeland), Allyson (USA) en Simone (Duitsland)) ook naar de Gili’s wilden, hebben we besloten om met z’n zessen vrijdag ochtend tot en met maandag op Gili Trawanga door te brengen. Het duurt ruim een uur om met de taxi van Ubud naar Padang Bai te rijden, hier zouden we vervolgens met een fastboat die er ongeveer 2 uur over doet naar Gili T gebracht worden. Al met al ben je ongeveer 4 uur onderweg. Omdat de laatste boot al om 13.00 vanuit Padang Bai vertrekt, hadden we besloten om om 7 uur te vertrekken en de boot van 9.00 uur te pakken (Dit zijn de enige twee tijden). Ware het niet dat de taxi-driver die om 7.00 uur ons zou moeten oppikken niet verscheen. Gelukkig hebben wij onze eigen taxi-driver en vonden we hem bereid om voor een kleine 5 euro extra p.p. onze hele trip te fixen. Rond kwart voor acht kwam deze heer ons ophalen en scheurde hij naar Padang Bai. Het was een mooie rit, waarbij we voor het eerst sinds 5 weken weer een snelheid van 120 km/h hebben bereikt. Hierbij moeten we wel vermelden dat hij niet verder schakelde dan z’n 3 en we het idee hadden in een vliegtuig te zitten. Wanneer Lisanne aan Suzanne vroeg hoe hard hij reed (door het vliegtuig geluid) reageerde Daisy met ‘I know EXACTLY what you guys are discussing right now’ ondanks dat we het in het Nederlands bespraken, komisch moment was dat. Toen we rond half 10 bij de boot aan kwamen realiseerden we pas waarom deze kerel zo hard reed. Hij had namelijk de boot gebeld en gefixt dat deze speciaal voor ons een half uur zou wachten (wij waren tot dit moment nog niet op de hoogte van het feit dat de boot om 9.00 uur zou vertrekken en de boot daarna pas om 13.00 uur). Snel de boot in dus en op richting Gili T met een tussenstop op Lombok. Lisanne was met Simone en Penny op het dak van de boot gaan zitten en Suzanne zat met Daisy en Allyson veilig binnen. Eenmaal aangekomen op Gili T hadden we direct het idee dat dit een echt vakantie oord was dat vergelijkbaar is met Lloret de Mar alleen was het publiek gemiddeld 20+ waardoor de sfeer anders was. Op elke hoek van de straat krijg je ‘magic mushrooms’ aangeboden. Maar wanneer je deze elementen negeert is het echt een prachtig eiland waar geen motorvoertuigen maar paard-en-wagen en fietsen rond rijden. We hebben hier dan ook gedurende 1 dag voor 2 euro fietsen gehuurd en zijn rondom het eiland gefietst waarbij we fietsen en zwemmen in de zee afwisselden, uiteindelijk zijn we naar de schommel in de zee gefietst waar we de zonsondergang hebben bewonderd. De volgende dag hebben we met Penny en Daisy een privé boot gehuurd en zijn we wezen snorkelen op verschillende plekken. Het meest indrukwekkende was dat (naast dat op sommige plekken het koraal hier nog wel levend was en mooie kleuren had) we op een gegeven moment een zeeschildpad van ruim een meter tegen kwamen. We hebben een flink stuk met deze jongeheer mee gezwommen en bewonderd hoe hij het koraal opsmikkelde. Na het snorkelen besloten we onze ruggetjes eens flink te laten verwennen met een heerlijke massage als afsluiting van dit mooie weekend. Gedurende de avonden hebben we ons immuunsysteem op de proef gesteld door streetfood te eten. Elke avond wordt er namelijk een markt opgebouwd waar je alleen eten kunt krijgen. Je kunt dan zelf samenstellen wat je wil eten en elk ingrediënt kost 5.000 of 10.000 idr (33 of 66 euro ct.). De ingrediënten waaraan je moet denken includeren onder andere rijst, mihoen, bami, groentemix, aardappelcurry, kip, satestokjes, loempias, ei, en vele vissoorten van de barbecue. Gelukkig hebben we het beide zonder problemen overleefd waardoor we vol goede zin elke avond naar de reggea-bar Sama Sama zijn gegaan, waar je praktisch op het strand zit terwijl er een live band speelt. Genieten dus.

Gedurende de laatste week hebben we wederom veel meegemaakt. Zoals enkele misschien weten houden ze in Indonesië hanen gevechten. Hier kun je moreel-gezien tegen zijn omdat het een lugubere manier van omgaan met dieren is, maar tevens is het een stuk van de cultuur. Toen we op een gegeven moment dus prompt een hanen-gevecht tegen kwamen op straat zijn we blijven staan en hebben we gekeken. Zeer indrukwekkend en binnen een kwestie van 20 seconden was één van de twee hanen dood. Later vertelde onze coördinator van de oriëntatieweek dat ze vroeger geen messen aan de poten van de hanen maken en dat het dan wel zo’n drie uur duurde voordat er één dood was. Ook vertelde hij dat de messen zelf zo scherp zijn dat wanneer je je eraan snijdt, dit niet direct pijn doet. Hierdoor begrepen wij dat het vrij snel gedaan was met één van de twee hanen.

Afgelopen vrijdag was onze laatste dag in Ubud, waarbij we afscheid hebben moeten nemen van onze kindjes uit ‘Kelas Dua’ van de school ‘Manukaya’. Donderdag hebben we hen al cadeautjes gegeven potloden (omdat ze die allemaal veel liever gebruikten dan krijtjes wanneer we hen tekeningen lieten maken) en een aantal snoepjes. Gisteren gaven zij ons cadeautjes, bergen snoep (dat is praktisch het enige waar ze met hun geld toegang tot hebben) en wat sleutelhangers. Wanneer ze naar huis mochten hebben we van allemaal hele dikke knuffels gekregen. Wat gaan we deze kleine aapjes missen!

Ook hebben we afscheid genomen van de overige vrijwilligers wat een wrang gevoel achter laat. We hebben met een aantal toch zo’n 6 weken samen gewoond, plezier gedeeld en hier en daar zelfs een vrijwilliger een traan zien laten. Wanneer je je dan realiseert dat je enkele waarschijnlijk nooit meer gaat zien is dat rot. Desalniettemin hebben we ook al met enkele vrijwilligers afgesproken ze tijdens onze reis wederom te treffen. Zo gaat Saad (Marokkaanse jongen uit Parijs) naar Vietnam wanneer wij daar ook zijn, en gaat Caroline (komt uit Londen) naar Cambodja wanneer wij verwachten daar ook te zijn. Dus de vooruitzichten zijn goed!

• 17 November 2014 - 10:14

Daphne:

Wow meiden, leuk verslag weer! Ik zat al te popelen wanneer er weer eentje kwam. Maak je niet druk dat het even duurde, snap het helemaal! Houd ons lekker nieuwsgierig in het koude en natte Nederland! Gaaf wat jullie allemaal beleefd hebben, bizar hoe snel de tijd gaat! Gave foto's ook! Veel plezier met de volgende fase van jullie rondreis! Keep in touch! Liefs Daf

• 17 November 2014 - 10:15

Annelies:

Indrukwekkende eerste deel van jullie reis. Van deel twee mogen jullie zomogelijk nog meer verwachten. Heel veel plezier en doe voorzichtig!

• 17 November 2014 - 10:34

Ria:

Lieve Lisanne en Suzanne,

Ha een reisverslag van de S/zannes!! Wat een fijn intermezzo op een druilerige maandagmorgen in Zeeland. Dat is genieten. Super al die uitstapjes en avonturen.
    Leuk om te lezen. Lekker stoer ook. Naar de top en toptop van een vulkaan met alle risico's helder in beeld. Ik zie het ze doen, over het randje kijken. Een soort magneeteffect, zo'n krater. En dan dolfijnen, snorkelen, koraalriffen, milieuproblemen, een scheurende taxi en nog veel meer. Deze opsomming is om mijn oude geheugen even te laten werken natuurlijk. Een heerlijk leven zo, dames!! Met aan het eind de weemoed van het afscheid. Maar met nog van alles voor de boeg, inclusief een aantal afspraken met jullie nieuwe vrienden, zal het hopelijk dragelijk zijn. Geniet van wat komen gaat! Ik kijk nu al uit naar het volgende verslag.

Liefs,
    Ria

• 17 November 2014 - 11:18

Han:

Mooie verhalen. Probeer het allemaal in te beelden hoe het eruit ziet daar.
    Op naar het volgende deel van de reis.
    Heel veel succes en plezier verder!
    gr
    Han

• 17 November 2014 - 18:40

Kristyn :

Lieve Lisanne en Suzanne,
    Wat een geweldig leuk verslag weer, en wat geweldig om met een reuze schildpad mee te mogen zwemmen. En dan die dolfijnen, is helemaal super. En dan "street food " eten zalig!! Volgens een bereisde collega is dat street food juist het aller lekkerst en veel beter van kwaliteit dan in de restaurants.
    Ik geniet echt van jullie verhalen, ben benieuwd naar de volgende Blog. Veel plezier xxxx Kristyn

• 18 November 2014 - 07:50

Anne-Marie:

Meiden, wat een heerlijke verhalen weer, en wat een prachtige foto's! Jullie reis is nu al een hele ervaring, maar de komende weken zullen nog veel specialer worden.
    Jullie "private taxidriver" was wel heel aardig zeg, dat hij de boot gewoon een half uur liet wachten! Die zul je wel gaan missen. Net als "jullie" kindjes en alle mede-vrijwilligers. Maar gelukkig zullen jullie een aantal van de vrijwilligers nog een keertje tegenkomen.
    En jullie hebben natuurlijk dit mooie blog, waarin je altijd terug zult kunnen lezen hoe het ook al weer was.

Maar nu eerst met z'n tweeën het grote avontuur tegemoet en genieten van alle mooie weken die er nog aan komen!!

Tot de volgende blog!

Verslag uit: Indonesië, Ubud

Volunteer in Indonesië en reizen door ZO-Azië.

We hebben net onze master Health Science behaald en gaan vanaf oktober gedurende 3 maanden naar de andere kant van de wereld. We zullen beginnen om gedurende de eerste 6 weken Engelse les te gaan geven aan Indonesische kinderen in Ubud op Bali. Daarna gaan we nog zo'n 7 weken rondreizen door Zuidoost-Azië. Wat de route precies wordt en wanneer we exact naar huis komen, weten we nog niet. Maar het zal een mengeling van cultuur en natuur worden in landen als Vietnam, Cambodja, Laos en Thailand. Wel weten we dat we pas in januari 2015 terug komen omdat we ook nieuwjaar willen vieren tijdens onze reis.

De veelzijdigheid van deze landen is enorm, dit komt mede door de geschiedenis van dit gebied. Zo was er in Thailand, Laos, Cambodia en Vietnam gedurende een lange tijd het Khmer-rijk. Hier zijn veel invloeden van terug te vinden. Vietnam kent daarnaast ook een geschiedenis die te maken heeft met de tweede wereldoorlog, waarin dit land veel werd gebombardeerd en gangenstelsels in de jungle werden gemaakt als verstopplek. Cambodja en Laos zijn mede daardoor ook, per ongeluk, flink gebombardeerd. Na de tweede wereldoorlog heeft er in Cambodja een van de grootste genociden plaatsgevonden. De Rhode Khmer hadden er de macht en vonden dat iedereen boer moest worden, steden mochten dus niet bestaan. Ook werden alle intellectuelen en academici omgebracht, het dragen van een bril was daarvoor al genoeg. Tussen 1975 en 1978 is dan ook zo'n 25% van de Cambodjaanse bevolking vermoord. Maar, momenteel zijn Thailand en Vietnam in bloei en maken Cambodja en Laos een groei door.

Er zijn dus nog veel sporen terug te vinden van deze turbulente geschiedenis maar dat neemt niet weg dat de natuur en de tempels in deze landen prachtig zijn en de mensen gastvrij schijnen te zijn. We gaan jullie middels dit dagboek op de hoogte houden van alles wat we doen en meemaken!

Lisanne en Suzanne